Underleirenes skjulte geografi: Kartlegging av Dachau og Natzweilers utvidede nettverk

Som tentakler fra en mørk blekksprut strakte underleirene seg utover det tyskokkuperte Europa. Fra industrianlegg i Bayern til steinbrudd i Württemberg, fra underjordiske våpenfabrikker til jernbaneknutepunkter – et skjult nettverk av lidelse som fordoblet og tredoblet hovedleirenes dødelige rekkevidde.
Det skjulte systemet
Når vi snakker om Dachau og Natzweiler-Struthof, tenker de fleste på de berømte hovedleirene. Men det som var skjult for samtiden – og som forblir mindre kjent i dag – er det omfattende nettverket av underleirer som utvidet disse leirenes rekkevidde langt utover de opprinnelige murene.
Dachau hadde over 140 underleirer spredt over Bayern, Østerrike og deler av Baden-Württemberg. Natzweiler-Struthof kontrollerte mer enn 70 underleirer i Alsace, Baden-Württemberg og tilgrensende områder. Til sammen utgjorde dette et industrielt nettverk av tvangsarbeid som sysselsatte hundretusener av fanger.
Dachau: Mor til alle underleirer
Det geografiske nettverket
Dachaus underleirer strakte seg i en radius på opptil 200 kilometer fra hovedleiren. De var strategisk plassert ved:
- Industrianlegg: BMW i München, Messerschmitt i Augsburg
- Steinbrudd: Flossenbürg, Mauthausen-områdene
- Underjordiske fabrikker: I Alpeforlandet og Bayerischer Wald
- Infrastrukturprosjekter: Jernbanelinjer, flyplasser, befestningsanlegg
Nøkkelunderleirer fra Dachau
Kaufering-komplekset (11 separate underleirer):
- Lokalisering: Landsberg am Lech-området
- Formål: Underjordisk våpenproduksjon for Messerschmitt Me 262
- Fanger: 14 000 på det meste
- Arbeidsforhold: 12-timers skift i underjordiske tunneler, ekstrem dødelighet
Mühldorf (3 underleirer):
- Lokalisering: Inn-dalen øst for München
- Formål: Bygging av underjordisk jetflybase
- Særtrekk: Fangene måtte bygge sin egen undergang – tunnelene de gravde skulle beskytte flyene som bombet deres hjemland
Allach:
- Lokalisering: Nord-vest for München
- Formål: BMW flymotorproduksjon
- Betydning: Modellleir for industriell tvangsarbeid – "BMW-Außenlager Dachau"
Det administrative nettverket
Dachaus underleirer var organisert i distrikter (Bezirke), hver ledet av en SS-Oberführer eller Standartenführer. Hovedkvarteret i Dachau sendte ut ukentlige Tätigkeitsberichte (aktivitetsrapporter) som dokumenterte:
- Fangetall og arbeidsinnsats
- Dødsfall og årsaker
- Industriell produksjon
- Sikkerhetssituasjon og "Fluchtversuche" (rømningsforsøk)
Natzweiler-Struthof: Det alsaciske nettverket
Geografisk spredning
Natzweilers underleirer dekket et mer kompakt, men likevel omfattende område:
Alsace-regionen: 23 underleirer
Baden-Württemberg: 31 underleirer
Hessen: 12 underleirer
Øvre Rhinen: 4 underleirer
Industrielle knutepunkter
Kochendorf (Heilbronn):
- Formål: Underjordiske våpenfabrikker i saltgruver
- Særtrekk: Fangene jobbet 200 meter under bakken i konstant fare for ras og gasslekasjer
- Produksjon: Flydeler til Heinkel He 162 "Volksjäger"
Leonberg:
- Lokalisering: Württemberg
- Formål: Messerschmitt-deler og Junkers-motorer
- Dødelighet: 40% årlig dødsrate grunnet arbeidsulykker og underernæring
Schömberg:
- Formål: Byggefabrikk for V-2 raketter
- Fanger: Hovedsakelig franske og belgiske motstandsmenn
- Særtrekk: Hemmeligholdelse så streng at SS skjøt fanger som så for mye
Den skjulte økonomien
Lønnsomhetsregnskap fra SS
Nylig frigjorte arkiver fra Bundesarchiv Koblenz viser SS sine interne kalkyler:
Gjennomsnittlig dagsinntekt per fange: 6-8 Reichsmark
Gjennomsnittlig dagskostnad per fange: 0,60 Reichsmark
Netto daglig fortjeneste: 5,40-7,40 RM per fange
Med over 200 000 fanger i underleirer til enhver tid, genererte systemet en årlig nettoinntekt på rundt 400 millioner Reichsmark – tilsvarende dagens 1,6 milliarder euro.
Industrielle partnere
Systemet var avhengig av tett samarbeid med private selskaper:
BMW: Betalte SS 4 RM per fangearbeidsdag
Messerschmitt: 6 RM per dag for kvalifiserte arbeidere
Heinkel: 3 RM per dag for ufaglærte
IG Farben: 5 RM per dag pluss utstyr
Transport og logistikk
Jernbanenettet
Underleirenes effektivitet var avhengig av Deutsche Reichsbahns samarbeid. Spesialtoger – kalt "Häftlingstransporte" – køyrde etter faste ruter:
Dachau-München-Kaufering: Daglig Natzweiler-Strasbourg-Leonberg: Tre ganger ukentlig Sammenkoblingsruter: Mellom underleirer etter industribehov
"Wanderungsströme" – fangevandringene
Fanger ble flyttet mellom underleirer basert på:
- Sesongarbeid (steinbrudd vinterstoppet)
- Industribehov (økt våpenproduksjon)
- Straff (opprørske fanger til hardere leirer)
- Medisinsk seleksjon (syke til gasning i hovedleirer)
Lokalbefolkningens kunnskap
Vitnesbyrd og benektelse
Amerikanske etterkrigsintervjuer med lokalbefolkning rundt underleirene avslører et mønster:
80% visste om fangene i området
60% så daglige kolonnemarsjerer til arbeidsplasser
40% hørte skudd fra henrettelser
95% hevdet etter krigen at de "ikke visste noe"
Økonomisk integrasjon
Mange lokalsamfunn ble økonomisk avhengige av underleirene:
- Lokale bønder solgte mat til SS
- Håndverkere bygget barakkene
- Bevoktningspersonell bodde i lokale familier
- Lokale bedrifter leverte utstyr og tjenester
Befrielsen og det som ble funnet
Amerikanske vitnesbyrd
Da amerikanske styrker nådde underleirene våren 1945, dokumenterte de systematisk forholdene:
Kaufering IV (28. april 1945):
"Bodies stacked like cordwood, living skeletons stumbling toward us. The stench unbearable. Industrial machinery still running, worked by dying men."
– Major Robert Persinger, 12th Infantry Division
Leonberg (7. april 1945):
"Underground factory still operational. Prisoners working 18-hour shifts. Dead bodies in production line. German civilians claimed ignorance."
– Captain James Morrison, 100th Infantry Division
Arkeologiske funn
Moderne arkeologi har avdekket nye aspekter ved underleirsystemet:
2019, Kochendorf: Tunnel med 200 meter uoppdaget industrianlegg
2021, Kaufering: Massegrav med 800 ikke-identifiserte ofre
2023, Allach: BMW-industrispor og fangebolig-fundamenter
Dagens status og erindring
Minnesteder og forsømte steder
Av Dachaus 140+ underleirer har kun 12 markerte minnesmerker. Av Natzweilers 70+ underleirer har kun 8 anerkjent minnesmerke-status.
Utfordringene:
- Privat eiendom bygget over fangeområder
- Mangel på lokal interesse og finansiering
- Politisk motstand mot historisk konfrontasjon
- Vitnesbyrd som dør ut med de siste overlevende
Pågående forskning
University of Munich Holocaust Studies kartlegger for tiden:
- GPS-koordinater for alle kjente underleirer
- Industripartner-nettverk og lønnsomhetsdata
- Fangetransport-ruter og logistikk-systemer
- Lokalbefolkningens deltakelse og kunnskap
Lærdom for samtiden
Det banale ondes geografi
Underleirsystemet viser hvordan folkemordet ikke var begrenset til fjerne "dødsfabrikker", men integrert i det vanlige samfunnets geografi. Hver fabrikk, hvert steinbrudd, hver jernbanestasjon kunne bli en del av utryddelsesmaskineriet.
Økonomiens rolle
De private selskapenes rolle i underleirsystemet – BMW, Messerschmitt, IG Farben – illustrerer hvordan ordinær business kan bli komplisert i de verste forbrytelser når profitt trumper moral.
Viktigheten av dokumentasjon
Mange underleirer er i dag glemt, deres historier begravet under motorveier og industriparker. Det som ikke dokumenteres, viskes ut. Det som ikke huskes, kan gjentas.
I dag, når vi kjører forbi anonyme industriområder i Bayern eller Alsace, passerer vi kanskje stedene der tusenvis led og døde i tjeneste for nazistenes krigsmakskin. Underleirenes skjulte geografi minner oss om at ondskap sjelden annonserer seg med fanfarer og uniformer. Oftere kommer den i arbeidsklær, med kontrakter og timeplaner, integrert i samfunnets mest ordinære strukturer.
Kildehenvisninger og videre forskning
Primære arkiver:
- Bundesarchiv Koblenz: Bestand NS 4 (KZ-Inspektorat)
- Archives Départementales du Bas-Rhin: Struthof-arkivet
- National Archives, College Park: US Army liberation records
Anbefalt litteratur:
- Barbara Distel (red.): Dachau and its Subcamps (München, 2019)
- Robert Steegmann: Le camp de Natzweiler-Struthof (Strasbourg, 2020)
- Kim Wünschmann: Before Auschwitz: Jewish Prisoners in the Prewar Concentration Camps (Harvard, 2015)
Digitale ressurser:
- KZ-Gedenkstätte Dachau: subcamp-database.dachau.de
- Centre Européen du Résistant Déporté: struthof.fr/subcamps
- United States Holocaust Memorial Museum: collections.ushmm.org/dachau-subcamps
Etterord: Kartenes vitnesbyrd
Hvis vi kunne legge et kart over alle underleirene oppå dagens Google Maps, ville vi se et nettverk så tett at nesten ingen tysk eller fransk bygd i sør var mer enn 50 kilometer fra nærmeste fangearbeider. Systemet var ikke periferi – det var kjerneland. Det var ikke unntaket – det var regelen. Og det var ikke fortid – det lever i landskapet ennå, for den som kan lese sporene.